To-do-lijstjes afwerken.
Sinds kort schrijf ik lijstjes met wat ik wél heb gedaan. Ik noem het de 'done-list.'
Ik ben zo chaotisch, zelfs lijstjes werk ik niet gestructureerd af. Elke avond heb ik een onvoldaan gevoel, terwijl ik de hele dag druk bezig ben geweest. Ik ken weinig (lees: geen) moeders die altijd het huis aan kant hebben, de kindjes keurig op tijd naar de crèche of school brengen en dan netjes hun to-do-list afwerken zodat ze 's avonds hun nagels nog even kunnen lakken voor ze, gedoucht en wel, in hun pas verschoonde bedje duiken. Maar ik ben wel heel erg.
Omdat ik hoofdzakelijk vanuit huis werk, heb ik twee to-do-lists. Namelijk één voor mijn werk en één voor niet-werk. Deze lijstjes lopen regelmatig in elkaar over, omdat ik altijd met alles tegelijk bezig ben. Voorbeeldje. Op maandagochtend zijn de kindjes vier uren bij de gastouder. Ik probeer in die tijd zoveel mogelijk te doen. Dit keer moet ik me voorbereiden op de belastingaangifte en daar heb ik al deze uren wel voor nodig. Terwijl ik administratiemappen van boven haal, zie ik dat de wasmand vol is. Ik begin de was te sorteren en gooi de eerste was in de machine. Dan pak ik de administratiemap van mijn onderneming en neem deze mee naar beneden. Ik pak alle post erbij van de afgelopen weken (maanden) en tref per ongeluk een oude factuur van de tandarts. Oh, ons zoontje van drie moet daar nog kennis maken. Ik bel de tandarts en maak een afspraak. Terwijl ik bel, friemel ik wat op mijn laptop en open onbewust mijn mail. Ik hang op en check mijn mail. Spam, nieuwsbrief, bestelling, linkedin-update van die en die, aankondiging webinar. Oh ja vergeten! Deze begint over tien minuten! Snel kopje koffie en boterham erbij, pen en papier en go! Na drie kwartier is de webinar klaar en ik begin de aantekeningen op een rijtje te zetten en sommige punten op mijn werk-to-do-list te zetten. Maar halverwege bedenk ik me dat ik de bestelling nog moet inpakken, dus ik ga naar boven om de producten te pakken. Hier zie ik dat de was klaar is en ik begin de was op te hangen. Tweede was in de machine en 'wat kwam ik hier ook alweer doen?' Ik loop naar beneden en zie de administratiemap liggen. Ik ga ermee verder en ineens herinner ik me weer dat ik de bestelling klaar zou maken. Hup weer naar boven en eenmaal beneden pak ik alles in, klaar voor verzenden. Ik bekijk mijn beide to-do-lists en zie dat ik een foto op social media wilde delen. Ik pak de foto die ik de dag ervoor van mijn kindjes heb gemaakt en bewerk deze. Hup op Instagram en Facebook. Ik krijg meteen likes en reacties. Ik reageer. Ik deel het op mijn privé Facebook account. Nog meer reacties. Ik reageer. Ik zie updates van vrienden. Ik reageer. Ik nieuwsberichten op Facebook. Ik klik en lees. Ik hoor de wasmachine piepen en ga naar boven om de was op te hangen. Ik kijk op mijn telefoon en zie dat het kwart over 1 is. Ik moet de kindjes ophalen.
Al met al heb ik mijn lijstjes niet afgewerkt en tussen de bedrijven door probeer ik nog het één en ander te doen. Maar er moet ook gespeeld worden met de kinderen, ze moeten eten en drinken en we moeten nog boodschappen doen. Als ik sta te koken, kijkt de oudste tv en de jongste zit in de schommel mijn kookkunsten (moa...) te observeren. Dan komt m'n vriend thuis, gaan we eten, gooien we de kindjes onder de douche en werpen ze in bed. Nog even alle was opvouwen en de keuken opruimen. Het is inmiddels na negenen. Ik ben kapot en plof op de bank. Ik bekijk mijn to-do-lists en zie dat ik niet alles heb afgerond. Onvoldaan maak lijstjes voor de volgende dag. ADMINISTRATIE! Weer niks gedaan vandaag! Maar niks is minder waar, want ik heb geen moment niks gedaan.
Dus, sinds kort maak ik aan het eind van de dag een lijstje met wat ik wél gedaan heb! Dát geeft pas voldoening!
Zo en nu ga ik weer verder met wat ik aan het doen was, maar eerst even de was ophangen.
Fijne dag!
Wendy
| © 2023 mijnkleinelieveling.nl | Facebook |
wendy@mijnkleinelieveling.nl | Instagram |
+31 (0)6 42 21 00 72 | Twitter |
KVK 570 273 58 |
Betaalrekening NL91 KNAB 0402 1822 86 - Mijn Kleine Lieveling